Nhà Báo Peter Mass và Cái Gọi là “NGUỒN CHÍNH QUI CAO CẤP” về Huyền Thoại Cuộc Bố Ráp Ám Sát Bin Laden.

Chương trình FRONTLINE trình bày quan điểm về CIA, Nhà Nước và Các Ký Giả qua tập phim nghiên cứu : Bí Mật, Chính Trị và Tra Tấn” (“Secrets, Politics and Torture:” nhấn vào đây để xem Click here.)

Như Nhân chủ đã phân tích, lẽ ra các nhà báo dày kinh nghiệm cỡ như Sey Hersh cần cẩn trọng hơn khi đã có một bài học James Risen rõ rệt: Khi các “nguồn cao cấp rỏ rỉ” là lúc nhà nước muốn một “câu truyện” có định hướng chủ trương sẵn được kể cho quần chúng không phải từ nhà nước (đã mất uy tín) mà từ chính các “nhà báo lừng danh” .. Như vậy khiến quần chúng và các nguồn độc lập khó chất vấn!

Peter Mass sau khi nghiền ngẫm các bản tin và của Sey Hersh cũng đã kết luận: ” Quí vị không cần phải tin mọi điều Hersh viết- và bản thân Tôi không tin, kể cả các chi tiết nhóm SEAL ném một vài phần thân thể của Bin Laden xuống vùng núi Hindu Kush.( You don’t have to believe everything Hersh wrote — and I don’t, including the reference to SEAL team members throwing some of bin Laden’s corpse over the Hindu Kush)… nhưng bài tường thuật của Sey Hersh mở ra cho mọi người một cơ hội tranh luận với một nền tảng được khẳng định: đặc tính dựng chuyện nói dối lừa bịp quần chúng của nhà nước và nền báo chí chính qui, và phim tài liệu của Frontline khẳng định cho chúng ta thêm một khía cạnh của đặc tính này là “Nguồn cao cấp Nhà nước” không chỉ lợi dụng các ký giả, mà ngay cả kỹ nghệ điện ảnh để KỂ CHO QUẦN CHÚNG nghe những câu truyện mà họ muốn- huấn luyện quần chúng phản ứng theo những điều họ đã cắt đặt.

Nền báo chí và kỹ nghệ phim ảnh chính qui đã và đang cùng nhau huấn luyện quần chúng ủng hộ tra tấn và yêu thích chiến tranh để củng cố giáo lý tôn thờ nhà nước quân đội. Nói cách khác, các tập đoàn này cấu kết cùng nhau để bó nhỏ trí não quần chúng thành một bầy sinh vật hai chân nô lệ và phi nhân tính.

Tùy mỗi độc giả tham khảo và có kết luận riêng
Nhân chủ
22-05-2015

==


The CIA and the Myths of the Bin Laden Raid

By Peter Maass

May 21, 2015 “Information Clearing House” – “The Intercept” –  If you read the sketchy New York Times article on the Delta Force raid into Syria a few days ago — how an ISIS leader was killed when he “tried to engage” American commandos while his fighters used women and children as shields, and an 18-year-old slave was freed with no civilian casualties thanks to “very precise fire” — you can be forgiven for thinking, “Haven’t I seen this movie before?”

You probably have, and it was called Zero Dark Thirty, the film directed by Kathryn Bigelow, written by Mark Boal and backed with gusto by the Central Intelligence Agency. The CIA provided Bigelow and Boal with privileged access to officials and operators behind the hunt for Osama bin Laden — and not coincidently, their movie portrayed the CIA’s torture program as essential to the effort to find and kill the leader of al Qaeda. It grossed more than $132 million worldwide.

Zero Dark Thirty was criticized by a number of writers (including me) when it came out in 2012, and now it is being treated as a political farce in a new Frontline documentary scheduled to be broadcast by PBS on Tuesday, May 19. Titled “Secrets, Politics and Torture,” the show explores the CIA’s effort to persuade Congress, the White House and the American public that its “enhanced interrogation methods” were responsible for extracting from unwilling prisoners the clues that led to bin Laden and other enemy targets.

Jane Mayer, the New Yorker writer whose work on CIA torture has been exemplary, explains that the team behind Zero Dark Thirty was conned by the CIA.
“The CIA’s business is seduction, basically,” she says in the documentary. “And to seduce Hollywood producers, I mean they are easy marks compared to some of the people that the CIA has to go after.”
Another journalist, Michael Isikoff, connects the final dots by pointing out the harm caused by political lies that find their way into blockbuster films.
“Movies like Zero Dark Thirty have a huge impact,” he says. “More people see them, and more people get their impressions about what happened from a movie like that than they do from countless news stories or TV spots.”
The Frontline documentary could not come at a better moment. Just last week, investigative journalist Seymour Hersh published a 10,000-word story in the London Review of Books that challenged much of the official narrative about the hunt for bin Laden. You don’t have to believe everything Hersh wrote — and I don’t, including the reference to SEAL team members throwing some of bin Laden’s corpse over the Hindu Kush — to appreciate the debate he has re-opened over the considerable holes in the government’s story.
There is a saying in the military that first reports are always wrong. We need to remember this lesson when we get first reports of the latest military or intelligence successes — and the second reports and the movies, too. Much that the Pentagon said about the rescue of Private Jessica Lynch during the invasion of Iraq turned out to be fictitious. The media’s portrayal of the toppling of a statue of Saddam Hussein in Firdos Square was pretty much the opposite of what really happened as Marines stormed into Baghdad on April 9, 2003. Similar problems of fact probably exist in this week’s accounts of a flawless killing of an ISIS leader (or at least a man whom the military tells us is an ISIS leader).
The Frontline documentary includes a clip from Zero Dark Thirty in which a CIA torturer yells at an al Qaeda prisoner, “When you lie to me, I hurt you!” A repurposing of that line would hold true for the government and the American public — when it lies to us, it hurts us.
Photo: Jessica Chastain in “Zero Dark Thirty” via Sony Pictures